Linde Bryk is genomineerd voor de VIVA400 Award! Linde wordt geprezen om haar werk als mensenrechtenjurist en als strategisch juridisch medewerker voor vrouwenrechten. ‘Ik leer studenten om het recht in te zetten om ongelijkheden recht te trekken.’

De VIVA400 is een ranglijst van het tijdschrift VIVA met 400 succesvolle vrouwen in allerlei sectoren. Linde is genomineerd in de categorie 'zorgdragers'. Dit zijn vrouwen met een heldere drijfveer: mensen helpen. Linde Bryk heeft in Nederland als advocaat en in Kosovo als mensenrechtenofficier voor de European Rule of Law Mission gewerkt. Sinds 2020 is ze Director van de Amsterdam Law Clinics aan de FdR.

Naast haar werk bij de Law Clinics is ze ook actief bij Bureau Clara Wichmann. Jammer genoeg weet ze niet wie haar heeft genomineerd voor de VIVA400, maar ze is is erg blij met de nominatie.

Ik wil anderen inspireren om ruimte te maken in je leven om opgedane kennis of vaardigheden in te zetten voor een maatschappelijk belang.

Gefeliciteerd met de nominatie! Wie is jouw rolmodel en hoe zou jij een rolmodel voor anderen willen zijn?

‘Ruth Bader Ginsburg, de onlangs overleden Supreme Court justice van de Verenigde Staten. Zij is een vrouw die academisch zeer sterk was en haar kennis en kunde decennialang heeft ingezet om de positie van de vrouw in de Amerikaanse samenleving gelijk te trekken aan die van de man. Zelf wil ik anderen inspireren om ruimte te maken in je leven om opgedane kennis of vaardigheden in te zetten voor een maatschappelijk belang.’

Wat wil je meegeven aan rechtenstudenten?

‘Om kritisch naar het recht te kijken en het recht in te zetten om, waar het recht of de implementatie ervan ongelijkheden schept, deze ongelijkheden recht te trekken. In mijn colleges benadruk ik dan ook het belang om met een intersectionele blik naar vraagstukken te kijken. Ik bedoel daarmee dat studenten niet met een eenzijdige blik naar het recht of bepaalde juridische vraagstukken kijken, maar verschillende aspecten zoals ras, gender, seksualiteit en klasse in ogenschouw nemen. Ik wil dat ze blijven afvragen of het recht zoals het is, of de implementatie ervan, bepaalde groepen van de samenleving niet uitsluit.

In de Amsterdam Law Clinics werken studenten aan een breed scala van zaken die betrekking hebben op verschillende publieke belangen. Ik vind het belangrijk dat tijdens de clinics zowel zaken in Amsterdam, elders in Nederland als ook internationale zaken naar voren komen. Bijvoorbeeld milieukwesties, bescherming van mensenrechten, verantwoord ondernemen en het recht op een eerlijk proces.’

In jouw introductie voor de VIVA400 staat dat je aan 360 pagina’s bewijs hebt gewerkt dat aantoont dat Europese wapens bij verwoestende bombardementen in Jemen zijn gebruikt.

‘Samen met een groep ngo’s heb ik drie jaar lang hard gewerkt aan deze ‘communication’: een soort aangifte, maar dan bij het Internationaal Strafhof. Dankzij een nauwe samenwerking met onderzoeksjournalisten verzamelden we ‘opensource-bewijs’ voor wapenexporten. We werkten intensief samen met Mwatana for Human Rights, een ngo in Jemen die mensenrechtenschendingen en schendingen van oorlogsrecht documenteren. Zij verzamelden bewijs over verschillende luchtaanvallen, interviewden getuigen en fotografeerden schade aan scholen en monumenten en overblijfselen van de gebruikte wapens. Wij maakten gebruik van satellietfoto’s, dienden WOB-verzoeken in verschillende landen in over wapenvergunningen en onderzochten de rol van bedrijven.

Ook je rol bij Bureau Clara Wichmann wordt bij de VIVA400 genoemd. Kun je deze rol toelichten?

‘Bureau Clara Wichmann zet zich in voor een betere maatschappelijke en rechtspositie van vrouwen. Bijvoorbeeld door het financieel ondersteunen van strategische rechtszaken die de positie van vrouwen beogen te versterken. Het bureau treedt ook regelmatig op als procespartij in rechtszaken waarin het de belangen van een grotere groep vrouwen vertegenwoordigt. Denk hierbij aan de rechtszaak die ‘afstandsmoeder’ Trudy Scheele-Gertsen onlangs aanspande tegen de Staat. In deze zaak heeft zij de Staat aansprakelijk gesteld voor het leed dat haar is aangedaan, omdat zij in de jaren 60 gedwongen werd afstand te doen van haar kind. Als strategisch juridisch adviseur adviseer ik samen met anderen of een procedure door het Bureau kan worden ondersteund en hoe. Ik denk in dat kader ook mee over de strategie van bepaalde procedures.’

Over de VIVA400

De VIVA400 biedt ieder jaar een podium aan 400 succesvolle vrouwen en hoopt hiermee vrouwen van Nederland te inspireren. Aan de hand van het aantal stemmen en een deskundige jury wordt duidelijk wie de VIVA400 Award wint. Wil je dat Linde zo hoog mogelijk eindigt in de VIVA400? Breng dan je stem uit op haar!