Let op: voor visumplichtige studenten geldt de deadline van 1 maart.
Om deel te kunnen nemen aan de selectieprocedure voor de master Informatierecht moet je uiterlijk op 1 mei je verzoek tot toelating in SIS indienen (zie punt 5. Dien je aanmelding in). Let erop dat je daarom uiterlijk 29 april je inschrijfverzoek in Studielink doet (zie punt 3. Schrijf je in via Studielink).
De master Informatierecht heeft een selectieprocedure, dat betekent dat er naast toelatingseisen ook selectiecriteria zijn.
Je bent toelaatbaar tot de master Informatierecht met een universitair juridisch bachelordiploma op het gebied van Nederlands Recht (al dan niet behaald aan de UvA) of een Engelstalig universitair juridisch bachelordiploma in Nederland behaald in combinatie met een minor Nederlands Recht.
Je kunt ook worden toegelaten met de volgende vooropleidingen:
PPLE/AUC-diploma met een ‘major in law’, in combinatie met het afgeronde civiel effectprogramma.
Naast de hierboven genoemde toelatingseisen, beoordeelt de selectiecommissie de verzoeken tot toelating voor de masteropleiding Informatierecht ook op de volgende selectiecriteria:
De selectiecommissies kijkt naar een combinatie van verschillende factoren. Als je gemotiveerd bent en je bent enthousiast over de vakken, dan moedigen we je aan om je aan te melden.
Dit doet zij op basis van:
Inschrijven voor een opleiding aan de Universiteit van Amsterdam gaat via Studielink. Je hebt hiervoor een DigiD nodig.
Let op dat het maximaal 24 uur kan duren nadat je je inschrijfverzoek hebt ingediend in Studielink voordat je verder kunt met je aanmelding.
Het is aan te raden je DigiD ten minste drie weken voor de inschrijfdeadline van je opleiding aan te vragen en te activeren.
Studielink controleert de door jou ingevulde persoons- en vooropleidingsgegevens en stuurt ze naar de UvA. Als je gegevens niet (allemaal) automatisch geverifieerd kunnen worden, vraagt Studielink je om bepaalde documenten op te sturen naar de UvA-studentenadministratie. Vermeld bij correspondentie je studentnummer. Als je dat nog niet hebt ontvangen, vermeld dan je volledige naam en geboortedatum op de documenten.
Ook de UvA stuurt je mails over de status van je inschrijving zolang je inschrijving nog niet definitief is.
Nadat je je hebt ingeschreven via Studielink, krijg je een e-mail met je persoonlijke UvAnetID. Dit is ook je studentnummer en inlognaam. Activeer je UvAnetID volgens de instructies. Je hebt je UvAnetID nodig om je inschrijving aan de UvA te vervolgen.
Nadat je je hebt ingeschreven via Studielink, ontvang je binnen 24 uur een uitnodiging om je aanmelding in SIS in te dienen. Tijdens je aanmelding dien je de volgende documenten te uploaden:
Een gewaarmerkte kopie van je cijferlijst en je bachelordiploma (indien al behaald);
Een motivatiebrief in het aanmeldingsformat (pdf). Er zal worden gelet op inhoud en schrijfvaardigheid;
Je cv.
Uiterlijk in juni krijg je bericht of je bent geselecteerd. Zodra je vervolgens aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, ontvang je een toelatingsverklaring. Pas als je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan (zoals ook de betaling van het collegegeld) is je inschrijving definitief. Je kunt de status van je inschrijving bekijken op sis.uva.nl. Onder ‘Checklist Inschrijving’ zie je precies welke zaken je nog moet regelen om je inschrijving af te ronden.
Je moet je zelf aanmelden voor de mastervakken die je het komende semester wilt gaan volgen, ook als je toelating nog niet is afgerond. Aanmelden voor vakken doe je in juni. Meer informatie over de vakaanmelding volgt per mail.
De vakaanmeldperiode is kort en de deadlines zijn strikt. Mocht je tijdens de aanmeldperiode nog geen definitief bericht over je toelating hebben ontvangen, meld je dan evengoed aan voor het onderwijs. Na de deadline kun je je namelijk niet meer aanmelden voor de vakken van dat semester.
In de Studiegids vind je onder het studieschema van jouw opleiding welke vakken onderdeel uitmaken van je programma. Voor alle vakken, dus ook voor verplichte vakken, moet je jezelf aanmelden.
Let op: de aanmeldperiode voor de Amsterdam Law Clinics wijkt af van de reguliere aanmeldperiode. Bekijk de deadlines voor de clinics.
Na je (voorwaardelijke) toelating krijg je meer informatie over het aanvragen van een collegekaart. Je collegekaart is een persoonlijke kaart waarmee je je legitimeert, boeken leent, toegang krijgt tot fietsenstallingen en parkeergarages en betaalt.
Om je inschrijving te voltooien, moet je het collegegeld betalen.
Tijdens de opleidingsintroductie maak je kennis met de opleiding. Je ontmoet de coördinator(en) en docenten van de masteropleiding en maakt alvast kennis met je medestudenten. Ook ontvang je meer informatie over hoe het komend studiejaar eruit zal zien. De opleidingsintroductie is belangrijk voor een succesvolle start van je studie. Wij raden je dan ook van harte aan om hierbij aanwezig te zijn. Je krijgt per mail een uitnodiging voor deze dag.
Voor deze master is geen minimum cijfergemiddelde nodig. Indien je een buitenlands diploma hebt, is het in sommige gevallen wel nodig om een minimum cijfergemiddelde op het diploma te hebben.
Ja, je kunt alvast in september met een master beginnen, ook al heb je officieel je bachelor nog niet behaald. De voorwaarde hiervoor is dat de uiteindelijke afstudeerdatum van je bachelor wel vóór 1 september ligt en dit vóór 1 oktober is verwerkt.