Nederland heeft een van de meest geflexibiliseerde arbeidsmarkten in Europa. Dit geldt zeker voor de Culturele en Creatieve Sector die zich kenmerkt door projectmatig werken, veel tijdelijke samenwerkingen en een toenemend aandeel zzp'ers en kleine bedrijven. Dit maakt werk in deze sector onzekerder en precairder dan elders.
Kerngegevens van evenement Meer dan passie en precariteit: werk in de Culturele en Creatieve Sector in Nederland
10 mei 2023
13:00 -17:00
Petar Marceta
Industrieele Groote Club

Registratie: stuur naam, organisatie en functie naar: aias-hsi@uva.nl

Ovv Congres WERCREA 10 mei 2023

Hoe hebben arbeidsvoorwaarden en inkomens zich het afgelopen decennium ontwikkeld in deze sector en hoe ongelijk zijn ze verdeeld? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat een laag inkomen en onzekerheid niet de prijs is die werkenden in de culturele en creatieve sector moeten betalen voor het volgen van hun interesses en passies? Hoe kijken de werkenden in de sector hier zelf tegenaan? En welke rol kunnen beroepsorganisaties, vakbonden en overheid spelen in dit verhaal?

Op 10 mei gaan we in Amsterdam in gesprek over deze en gerelateerde vraagstukken rondom werk in de Culturele en Creatieve Sector in Nederland. Na een keynote speech van Prof. Mr. Irene Asscher presenteren Dr. Wike Been en Drs. Petar Marčeta de resultaten van hun onderzoek, waarbij ze uitgebreid ingaan op de ontwikkelingenin de sector en ze generalisaties en aannames over creatief werk tegen het licht zullen houden. Na de presentaties zullen we reflecteren op de bevindingen en hun consequencies tijdens een rondetafelgesprek met vertegenwoordigers van beroepsorganisaties, vakbonden en beleidsmakers. Prof. Maarten Keune is dagvoorzitter.

13:00 – 13:15 Inloop

13:15 – 13.30 ‘Keynote speech’ door Irene Ascher (Platform Act).

13:30 – 15:00 ‘Generalisaties over werk in de culturele en creatieve sector nader bekeken’ door Wike Been (Rijksuniversiteit Groningen) en Petar Marčeta (Universiteit van Amsterdam).

Discussie met het publiek.

15:00 – 15:30 Koffie

15:30 – 17:00 Panel discussie met vertegenwoordigers van beroepsorganisaties, vakbonden en beleidsmakers.

Discussie met het publiek.

17:00 Borrel

De conferentie is mogelijk gemaakt door de financiële steun van Instituut Gak

instituut gak

Industrieele Groote Club, Dam 27, Amsterdam