Heb je thuis een kantoorwerkplek met een bureaustoel?

Gebruik deze dan zoals je dit op kantoor ook gewend bent; zie Tips ideale werkplek

Beschik je niet over een bureaustoel?

Als je een stoel hebt die niet instelbaar is, kijk dan of je een stoel in huis hebt waarbij de zithoogte ten opzichte van de tafel zorgt dat je je schouders zo weinig mogelijk hoeft op te trekken. Veel stoelen hebben een te lage zithoogte. In dat geval kun je de zithoogte verhogen met een stevig kussen. Zorg dat je goed met de buik tegen de tafel aanschuift zodat je armen op de tafel kunnen rusten.

Als je benen nu gaan bungelen of net niet lekker bij de vloer kunnen komen, zorg dan voor een voetensteun. Wat in dat geval al kan helpen, is een stevige schoenendoos of een trapje van de kinderen.

Beschik je niet over een bureau?

Heb je thuis geen bureau tot je beschikking, zoek dan naar de tafel met het dunste blad (inclusief draagconstructie). Een tafel met een dun blad voorkomt dat je knel komt te zitten met je benen als het nodig is wat hoger (op een kussen) te gaan zitten.

Werk je met een laptop?

Maak dan gebruik van een aparte losse muis, een los toetsenbord en een laptopverhoger (of een stapel boeken). Daarmee voorkom je een belastende, voorovergebogen houding.

Triptrapstoel

Wissel zitten af met staan als je in het gelukkige bezit bent van een triptrapstoel

Een triptrapstoel kun je perfect op hoogte instellen. Zet de triptrapstoel op tafel. Het zitvlak gebruik je voor het plaatsen van je scherm. Het onderste plankje is ideaal voor muis en toetsenbord. Zorg daarna dat je armen in een hoek van 90 graden rusten.

Heb je geen losse muis en/of toetsenbord of heb je dringend behoefte aan een echte bureaustoel?

Geef dit aan bij je leidinggevende en bespreek wat de mogelijkheden zijn. Randapparatuur als muizen en toetsenborden, maar ook bureaustoelen kunnen ook geleend worden van de faculteit.

Dat werkt als volgt:

• Vraag eerst per mail toestemming aan je leidinggevende
  • Print de mail met de toestemming en ga hiermee naar de campus op werkdagen tussen 8.00 – 18.00 uur via de ingang bij de hal RECA. De mail dient als bewijs voor de beveiligers dat je toestemming hebt om randapparatuur mee te nemen
  • Neem alleen spullen mee van je eigen werkplek en breng de spullen weer terug als we niet meer thuis moeten werken.

Nog meer advies nodig?

Bekijk ook deze informatie over thuiswerken :

Of neem voor nader advies contact op met Arbocoördinator Tineke Seinstra.