De Amsterdam Law Hub heeft begin april een prijsvraag uitgeschreven om nieuwe juridische hulpinitiatieven tijdens de coronacrisis te belonen. Twee acties om anderen te helpen, zijn beloond met een bedrag van € 500. Een van de twee winnaars is het Juridisch Advies-Covid-19. We spreken met initiatiefneemster Anne Coppelmans, rechtenstudent aan de universiteit van Maastricht, en teamgenoot Nina Hol, rechtenstudent aan de UvA.

Juridisch Advies-Covid-19
Initiatiefneemster Anne Coppelmans

Website binnen een uurtje gemaakt

Anne Coppelmans heeft het Juridisch Advies-Covid-19 zelfstandig van de grond af opgebouwd, terwijl ze hiervoor nooit eerder een onderneming had opgezet. Haar idee ontstaat tijdens het bellen met een vriend over de gevolgen van het virus. Anne geeft uit automatisme wat advies over hoe hij bepaalde uitdagingen het best kan aanpakken. Ook merkt ze in haar omgeving en op haar werk dat bedrijven in zwaar weer komen. Zodra er mensen om haar heen worden ontslagen, wordt het haar duidelijk dat werknemers behoefte hebben aan advies. Anne besluit om meer mensen te helpen. De website is binnen een uurtje gemaakt. Ze verspreidt de site binnen haar eigen netwerk en al snel ontstaat er genoeg naamsbekendheid om een team op te stellen en aan de slag te gaan met de eerste vragen. Op 14 maart gaat het Juridisch Advies-Covid-19 echt van start.

Hulp voor werknemers en kleine ondernemers

De doelgroep van het initiatief zijn werknemers en kleine ondernemers. ‘Een grote groep mensen wordt hard getroffen door de maatregelen’, stelt Anne. ‘Over het werk dat ze hebben is ineens veel onzekerheid, en mensen weten vaak niet goed welke rechten ze hebben. Om ze hierbij tegemoet te komen, helpen wij ze met hun vragen.’ Werknemers die in branches werken die nu tijdelijk dicht zijn, stellen veelvoorkomende vragen. Bijvoorbeeld of ze tijdelijk ander werk moeten verrichten als hun werkgever dat verlangt. En of ze ontslagen kunnen worden. Of over het recht op doorbetaling.

‘De overheid heeft hier de tijdelijke noodmaatregel voor werkbehoud voor in het leven geroepen’, zegt Nina. ‘Werkgevers kunnen er een beroep op doen, waardoor werknemers, gedeeltelijk,  doorbetaald kunnen worden. Zo kan worden voorkomen dat werknemers zonder inkomsten komen te zitten of worden ontslagen. Wij helpen hierbij door de werknemer te wijzen op de mogelijkheden die er in die specifieke situatie zijn, en aan te moedigen het gesprek aan te gaan met de werkgever. Deze tijdelijke maatregel is zo nieuw dat veel mensen nog niet van het bestaan weten.’

De tijdelijke noodmaatmaatregel voor werkbehoud is zo nieuw dat veel mensen nog niet van het bestaan weten.
Juridisch Advies-Covid-19
Nina Hol

Nina vindt het fijn om een helpende hand te bieden in een periode waarin veel mensen zich machteloos voelen. ‘De gevolgen van Covid-19 zullen nog lang na het opheffen van de maatregelen merkbaar zijn. De hulpbehoevendheid van mensen stopt dan ook niet zodra de maatregelen zijn gestopt. Het schrijven van de adviezen heeft mij de menselijke kant van het recht laten zien. De kant die rechten waarborgt in tijden van crisis, en hoe hard dit nodig is. Het is prachtig om dit te zien terwijl we zelf nog rechten studeren.’

Toekomst van het initiatief?

Wat gebeurt er met het Juridisch Advies-Covid-19 als de pandemie voorbij is? ‘We blijven hulp bieden zolang we merken dat dit nodig is’, zegt Anne. ‘Ik verwacht dat er ook nog hulp nodig is wanneer alles weer langzaam open mag. We kunnen dan helpen met duidelijkheid omtrent de maatregelen en wat wel en niet mag. Ik hoop na de crisis het platform online te kunnen houden, desnoods in een andere vorm en werkwijze.’

Het initiatief was spontaan en snel opgezet, maar nu loopt het team alsnog tegen een uitdaging aan, want het blijkt lastig om extra naamsbekendheid te genereren en zo mensen te bereiken die nog vragen hebben. Een gedeelte van de gewonnen € 500 wil Anne daarom inzetten voor het verkrijgen van meer naamsbekendheid. En voor de toekomst? ‘Wanneer we het platform na de crisis door willen zetten, is meer funding erg welkom. Wel wil ik het dan op een andere manier aanpakken. Ik ga er goed voor zitten, een businessplan schrijven en van daaruit opbouwen.’

Amsterdam Law Hub

De Law Hub is een broedplaats voor innovatie op het gebied van maatschappelijke juridische dienstverlening. Studenten en medewerkers van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de UvA werken er samen met maatschappelijke partners en juridische ondernemers.