Met grote droefheid hebben wij kennisgenomen van het overlijden van Daniela Obradovic in de nacht van 2 op 3 april jongstleden. Daniela was meer dan twintig jaar verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.

Onderwijs

Eind jaren negentig startte Daniela als universitair docent bij de leerstoelgroep Europees recht. Sinds die tijd heeft zij met een enorme toewijding en gedrevenheid vele bachelor- en masterstudenten kennis laten maken met zowel het Europees recht als het internationaal publiekrecht.

Naast het onderwijs aan de rechtenfaculteit verzorgde zij in de loop der jaren ook vakken aan de Afdeling Politieke en Sociaal-Culturele Wetenschappen, en de International School for Humanities and Social Sciences van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Zij deed dat met veel liefde voor haar vak en voor de studenten. De internationale studenten die nog onvoldoende kennis hadden van het Europees recht kregen van haar onvoorwaardelijk extra aandacht en zo zorgde zij ervoor dat deze studenten het vereiste kennisniveau behaalden om hun masterprogramma succesvol te voltooien. Voor veel van haar studenten is hun studie in Amsterdam onlosmakelijk verbonden met Daniela.

Onderzoek

In haar onderzoek richtte Daniela zich op de rol van civil society in de Europese Unie. Zij publiceerde in menig internationaal tijdschrift en heeft ook een aantal boeken geredigeerd. Ze nam deel aan grote Europese onderzoeksprojecten, zoals dat naar de deelname van civil society in nieuwe vormen van bestuur. Zij publiceerde ook in samenwerking met anderen, en zorgde er altijd voor dat onderzoeksassistenten alle credits kregen die zij verdienden. Meer recent besteedde Daniela in haar onderzoek aandacht aan het solidariteitsbeginsel als algemeen beginsel van Europees recht en schreef ze aan een compendium EU law.

Afscheid

Daniela was zeer collegiaal. Ze was een enorme harde werker, die haar onderwijs tot in het kleinste detail voorbereidde en een verzoek om feedback op onderzoeksprojecten zeer serieus nam. Ze was zeer behulpzaam en stond altijd klaar om bij te springen waar nodig. Met haar verliest de Afdeling Internationaal en Europees Publiekrecht een gedreven en toegewijde collega, en een behulpzaam en hartelijk persoon. Wij zullen haar enorm missen.

Dinsdagmiddag is Daniela in kleine kring gecremeerd. Op verzoek van de nabestaanden maken wij een boek met onze dierbare herinneringen aan Daniela. Iedereen die met haar heeft samengewerkt en een bijdrage wil leveren nodigen wij uit dat te doen en deze tot eind april te sturen naar Angela Moisl (a.moisl@uva.nl).

Yvonne Donders

Voorzitter Afdeling Internationaal en Europees Publiekrecht