Nathalie Dijkman ontving onlangs de prestigieuze Anti-Corruption Excellence Award voor haar innovatieve start-up SEMA. Ze kreeg de prijs uitgereikt op Internationale Anti-Corruptiedag in Kigali, Rwanda. Nathalie is ook mede-ontwikkelaar van de Start-up Incubator, het start-up-programma van de Amsterdam Law Hub.

Nathalie Dijkman is programmamanager bij de Amsterdam Law Hub, maar leidt ondertussen ook haar eigen start-up in Oeganda. SEMA is een sociale onderneming die burgers in Oost-Afrika de mogelijkheid geeft om publieke diensten, zoals de politie, te evalueren. Omdat er veel corruptie plaatsvindt bij deze instellingen zorgt SEMA als ‘watchdog’ ervoor dat ambtenaren bijvoorbeeld minder vaak geld vragen voor diensten die gratis zouden moeten zijn.

Anti-Corruption Excellence Award

Nathalie Dijkman kreeg de Anti-Corruption Excellence Award uitgereikt op Internationale Anti-Corruptiedag in Kigali, Rwanda. De VN en het Rule of Law and Anti-Corruption Centre zijn de initiatiefnemers van de prijs. De prijs bestaat uit 1 miljoen dollar, verdeeld over 7 projecten in 4 categorieën. De start-up van Nathalie won de prijs in de categorie 'Innovatie'.

SEMA werkt via een traineeship-programma met studenten van de Universiteit van Kampala (Makerere University) aan een kwalitatieve dataverzameling waarbij burgers kunnen aangeven wat ze goed of slecht vonden aan de dienstverlening. Deze data wordt maandelijks gepresenteerd aan de verschillende publieke diensten, zodat elk politiekantoor precies weet hoe hoog hun corruptiepercentage is, en wat de gemiddelde wachttijd is.

Nathalie Dijkman verblijft op dit moment een half jaar in Kampala, Oeganda, om het SEMA-team te versterken. Ze neemt onder andere een lokale directeur aan die SEMA in Oeganda verder zal leiden en laten groeien.

Over het Start-up Incubator-programma

Het Start-up Incubator-programma van de rechtenfaculteit begeleidt studenten, medewerkers en alumni bij het opstarten van een onderneming in de juridische dienstverlening. Start-ups in alle soorten en maten kunnen meedoen, maar de focus ligt op bedrijven die als doel hebben het recht toegankelijk te maken voor een brede doelgroep en die maatschappelijke impact hebben. Het start-up-programma van de Law Hub is een onderdeel van de Amsterdam Law Practice, het onderwijsprogramma waarmee de faculteit een brug naar de samenleving slaat.