Nienke Doornbos (Rechtssociologie) en Denis Abels (Strafrecht) gaan de eerste wijkrechtbank van Nederland evalueren. Deze innovatieve ‘mensgerichte’ rechtbank startte dit najaar in de Eindhovense wijk Oud-Woensel.

De eerste wijkrechtbank van Nederland is in oktober 2019 geopend in de Eindhovense wijk Oud-Woensel. In de wijkrechtbank staat de mens achter de rechtszaak centraal en niet het strafbare feit. Een wijkrechtbank heeft als doel om verdachten te helpen met problemen die tot criminaliteit aanzetten, zoals drugsverslaving, geestelijke problemen of financiële schulden. Het onderzoek is in opdracht van de rechtbank Oost Brabant.

Achterliggende problemen

De wijkrechtbank (community court) Eindhoven heeft een probleemoplossende aanpak gericht op criminaliteit in de buurt. Onder regie van de wijkrechter zoeken organisaties zoals de gemeente Eindhoven, Openbaar Ministerie, advocatuur, wooncorporaties, reclassering, GGZ en hulpverleners samen met de verdachte naar oplossingen voor achterliggende problemen. De doelen zijn misdaadpreventie en betere uitkomsten: maatwerkoplossingen, minder recidive en meer veiligheid in de buurt.

Evaluatie

De evaluatie door Nienke Doornbos, universitair docent Recht en menselijk gedrag, en Denis Abels, hoogleraar Straf- en strafprocesrecht, wordt gebaseerd op grondig juridisch onderzoek en empirisch veldwerk. Dit onderzoek en veldwerk bestaat uit observaties en interviews met onder meer rechters, officieren van justitie, advocaten en verdachten. Het onderzoeksproject heeft een duur van 1,5 jaar en eindigt in juni 2021.

Lees meer over de wijkrechtbank in Eindhoven op de website rechtspraak.nl.